Lassie


Beyonds Evening Shine

Långhårig Collie

2004-04-01

Lassie är familjens hund och min första. Även om det låter klyschigt, så är hon min bästa vän.

Allt började med att jag ville ha hund, och tjatade om det från det att jag lärde mig prata. Från början var det väl inte helt klart med vad för hund jag ville ha, men när jag var runt 5 föll jag för Golden Retriever. Haha, och hur kom det sig att det blev en collie då? Jo, när jag var 10 så tyckte mamma och pappa att det var rätt stund att skaffa hund. Hade vi skaffat tidigare hade vi kanske behövt ta bort den nu, och tonåren är ju en känslig ålder. Så jag tycker trots allt att det var helt rätt beslut att vänta lite. Åter till saken, vi valde mella Golden och Collie. Min syrra sa Collie och jag sa okej! Jag visste ju att jag skulle hålla på med den oavsett, och att om hon fick välja ras så kanske hon också skulle bli mer intresserad. Riktigt så blev det väl inte men ;)

Vi hittade en uppfödare i närheten, och fick välja valp först! Vi hade bestämt oss för en tik, och den skulle såklart kallas för Lassie. Det var den ljusaste av de alla som kom fram till oss först, och som tur var en liten tik! Hon gick förbi och hälsade på oss alla, sedan fortsatte hon till mamma och styrde rak mot hennes tår! Hon la sig och började bita på mammas tår, och då bestämde vi att den valpen ska vi ha! Haha ;)

När vi var och kollade var hon 4v. så fyra veckor senare åkte vi ner och hämtade henne! Resan hem gick bra, och väl hemma så gick hon och sov. Hon var såklart lite deppig över att lämnat sina syskon, men dagen efter var det full fart på henne!

Planen med Lassie var från början att jag skulle köra Agility med henne, och syrran lite utställning. Men riktigt så blev det inte... Jag har lagt ner mycket energi på Agility med henne, men jag är för feg för att tävla.

Det som jag fokuserat mest på är trickträning, och hon kan faktiskt en hel del tricks.

Grunläggande sitt och ligg såklart, "Sitt Vackert", "Åttan", "Vacker Tass", "Give Me Five", "Rulla Runt", Vad Säger En Tuff Hund", "Prata", "Buga", "Snurra", "Spela Död", "Gå och Gömm Dig", "Skadad Tass", "Dansa", "Kryp" och "Sov". Jag tror det var allt?

Lassie är en otroligt lättlärd hund, och hon älskar att få hålla på med tricks och Agility. Lydnad är inte det roligaste, men det funkar (Då menar jag tävlingslydnaden). Lassie är otroligt lekfull och om man inte kastar en leksak åt henne, så leker hon själv med den. Hon är inte så förtjust i att leka med andra hundar, hon älskar andra hundar, och vill gärna hälsa men sedan ignorerar hon dem =)

Lassie vill alltid vara med, och följer ibland med på ridturer. Hon är verkligen min drömhund, och jag är så glad över att vi valde den hunden vi gjorde! För hon är verkligen bäst




2009


2009

2009


2009


2009


2010


2010


2010


2011


2012



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0